Tilbage til billeder                    Tilbage til ferie 2005

20. Lørdag 16/7.

Det blev jo lidt sent i aftes inden vi kom til ro, så derfor kom vi først op ved 8.30 tiden. Der var kaffe og ”danish” hos lejerchefen, og vi fik checket e-mails – Leif fik ringet hjem – lagt billeder ind og skrevet lidt.

Så kl. var næsten 11.30 inden vi havde fået tømt spillevandstanke og fyldt frisk vand på og var klar til afgang.

Vi satte kursen ad Parks Highway sydpå mod Denali Nationalpark. Der var temmelig meget vejarbejde, så vi kom kun langsom frem. Kl. ca. 13 gjorde vi holdt lidt før Nenana ved et sted der reklamerede med Alaskas bedste burgere. Om det er de bedste ved jeg ikke, men de var i hvert fald gode, pris knap 16US.

Vi fortsatte sydpå med adskillige fotostop, og nåede frem til Denali ved 16 tiden. Vi kørte først ind til parkens Visitor Center, og købte billetter til bussen ind i parken i morgen (67 US inkl. parkfee). Det er lavet sådan at man ikke må køre ind i parken i private biler, så eneste mulighed er bus. Ligeledes er der også kun nogle få overnatningsmuligheder(hovedsagelig CP til telte). Alt sammen for at beskytte den vilde natur mod de store hober af turister der kommer hvert år.

Desværre var parkens CP ved indgangen fuldt booket, så vi kørte lidt tilbage og fandt en dybt ucharmerende RV-park med strøm og vand til 62 US for to nætter.

Det er et lille samfund der tilsyneladende udelukkende er baseret på turisme. Gift-shops ligger nærmest på række langs vejen sammen med lodges og andet typisk turisthalløj.

Aftensmaden indtog vi på en restaurant lige i nærheden af CP. Et lidt spøjs sted, der så ud til at kunne brase sammen når det skal være. Det er nærmest noget gammelt noget fra guldgravertiden med skæve vægge og skrå gulve. Maden var fin Leif fik en burger, og jeg fik noget af en laks, der havde væltet sig rund i kokos inden den blev stegt – en lidt underlig, men meget velsmagende sammensætning – dertil en lokal fadøl. Pris 25US.

Da vi skal med bussen allerede 7.30 er det snart sengetid – vi skal også have smurt madpakker, da man ikke kan købe mad inde i parken.